#fitnesslifestyle aj na úkor zdravého rozumu?

Počuli ste o metóde All in? Počuli ste už o extrémoch vo svete fitness? A pripadá vám to zdravé? Pár riadkov na túto tému napísala naša šéfredaktorka Soňa KOLCUNOVÁ. 

Zo sveta fitness prichádzajú čoraz častejšie impulzy, motivačné obrázky a rady, ktoré nám majú pomôcť začať so svojím telom niečo robiť a začať sa o seba starať. Mnohé teda začínajú so svojou premenou, snažia sa o zmenu svojho tela, začínajú meniť pohľad na seba samé. To, čo sa deje komunite fitness však často nie je zdravé a s fitnessom to už veľa spoločného nemá.

Nebudem klamať, k napísaniu tohto článku ma inšpirovala cesta Stephanie Buttermore, ktorú sledujem dlhšie, než vôbec pracujem v EastLabse a Bikinifitness. Stephanie sa rozhodla „vyjsť s farbou von“ a zverila sa svojim čitateľom s problémom, ktorý ju trápil - bolo pre ňu takmer nemožné cítiť sýtosť po jedle. Necítila sa dobre vo vlastnom tele, bola príliš zameraná na jedlo a mala pomalý metabolizmus.
Okamžite po zverejnení tohto príspevku sa jej sledovatelia rozdelili na dva tábory - jedni, ktorí ju plne podporovali a druhí, ktorí sa netajili výhradami - doteraz klamala o tom, že sa cíti dobre vo vlastnom tele, dáva nezmyselný príklad dievčatám a vlastne nevie, čo robí.
Stephanie však vo svojej ceste pokračuje - denne prijíma toľko kalórií, koľko jej telo potrebuje na to, aby sa cítila sýta. Za tri mesiace pribrala okolo 15 kíl, stále cvičí a veľkú časť jej jedálnička tvorí zdravé jedlo. To, či je zdravé robiť to, čo robí ona, nechám na posúdenie vás samých. Idea tejto fitness influencerky je však postupne uhasiť svoj nekonečný hlad, zmierniť veľký apetít a byť menej zameraná na jedlo.
Verí, že sa jej podarí naštartovať metabolizmus, telesná hmotnosť sa jej ustáli a začne klesať, pretože na dosiahnutie pocitu sýtosti nebude potrebovať toľko jedla. Po tomto procese už nebude nikdy taká štíhla a vysekaná, akou bývala. Ozrejmuje teda, že zdravie je pre ňu omnoho podstatnejšie. Jedným to môže znieť ako blbosť, iným ako rozumné riešenie.

Kam však týmto mierim? Aj Stephanie začala so svojou cestou z nejakého dôvodu - tým dôvodom bolo, že cítila na svojom tele negatívne zmeny a nebola spokojná. V prvom rade by som chcela dať do pozornosti enormné množstvo žien/dievčat/pretekárok, ktoré propagujú svoj životný štýl ako najlepší a najzdravší.
Sama by si však mala rozoznať, čo je dobré práve pre tvoje telo, čo je preňho neprirodzené a v akej diéte či tréningovom nastavení sa cítiš najlepšie. Dokonalé insta fotky sú zvyčajne v reálnom svete nanič. Mať telo ako z obrázku je fajn pocit, no ak trpí tvoje telo, ďaleko s ním nezájdeš. Každý organizmus má svoje limity - hranice, za ktoré nepôjde. Ak budeš držať extrémne diéty alebo trénovať neprirodzeným spôsobom, bez prípravy a správnej techniky, na tvoje zdravie to môže mať dosť škaredé následky.

Voľba pohybu je na tebe

Veľa ľudí teraz povie, že pribratím Stephanie Buttermore opustila svet fitness, viac doň nepatrí a kilá navyše sú hlúposť. Inou skupinou sú jednoznačne bikinifitnessky a dievčatá, ktoré majú ambíciu súťažiť. Ak si však bežné dievča, tvoja motivácia nemusí vydržať večne (a vlastne, u bikinifitnessiek asi zmizne ešte skôr, pretože si uvedomujú odvrátenú stranu fitness oveľa viac).
Zdravý životný štýl sa však nepočíta tehličkami na bruchu, ani počtom centimetrov na obvode stehna. Pamätaj, že by si nikdy nemala robiť niečo, čo ťa nebaví a nevidíš v tom zmysel. Cvičenie a pohyb hrá veľkú rolu v zdraví človeka, preto by naňho nemal nikto zabúdať. Ak sa však pri posilňovaní necítiš príjemne a fitko nemáš rada, zvoľ inú alternatívu - cvič doma, choď sa bicyklovať, korčuľovať, zabehaj si, plávaj, hraj squash alebo futbal či pingpong. Je úplne v poriadku, ak posilňovanie s váhami nie je pre teba.
Ak už v kolotoči cvičenia si a cítiš, že strácaš motiváciu a už jednoducho ďalej nechceš v tomto svete napredovať, nie je hanbou vybrať si iný šport. Predpokladám, že všetky z nás, ktoré zakúsili endorfíny po tréningu, budú nejakú formu aktivity vyhľadávať. Nikde však nie je napísané, že ak sa raz začneš venovať posilke, musíš v nej ostať do konca života.
Nenechaj sa odradiť ani myšlienkou na to, čo povedia tvoji známi alebo priatelia, ktorí sú zvyknutí na to, že posilňuješ. Ak ťa niekto odsúdi za to, že si prestala, pravdepodobne to v hlave nemá v poriadku.

V strave je dôležitý balans

Súčasťou zdravého životného štýlu je aj zdravá strava. Určite to poznáš - každý druhý post na sociálnych sieťach je jedlo, influenceri nám podstrkujú rôzne fit recepty a metódy ako najviac naberieš alebo schudneš. Neustále myslíš len na jedlo, nemáš dostatok energie na odtrénovanie tréningu, pretože si si nastavila počet kalórií za deň podľa niektorej fitnessky, ktorej telesné atribúty sú absolútne iné ako tie tvoje? Nie, v takom prípade určite nie si na správnej ceste.
Ak nemáš ambíciu súťažiť, nájdi balans a nechoď do extrémov - neprejedaj sa nezdravým jedlom do prasknutia, ale nejedz ľadový šalát ako „plnohodnotné jedlo“ a nezajedaj ho mrkvou. Snaž sa prijímať všetky makronutrienty v rozumnom množstve, dbaj na vitamíny a neži život, ktorý sa točí okolo jedla.
Veríme ti, že je počítanie kalorických hodnôt každého sústa vyčerpávajúce a myslím, že nikoho to nebude baviť večne. To, čo naozaj potrebuješ, je naučiť sa jesť tak, aby to prinášalo čo najväčší benefit tebe a tvojmu telu. Ak je tvojou ambíciou spevnenie postavy, chudnutie alebo len zdravie, nechoď do extrémov a mysli na svoje zdravie a mentálnu pohodu.
Občas sa môže stať práve to, že ťa tvoje extrémne zameranie na jedlo začne ovládať a budeš túžiť po sýtosti rovnako ako Stephanie Buttermore. To ťa bude stáť kilá navyše, pretože ak si niečo dlhodobo odopieraš, budeš po tom túžiť ešte viac. A tak keď začneš jesť, môžu prísť rôzne problémy a nabratie kíl bude to najlepšie, čo sa ti môže v tomto prípade stať.

Máš stále vlastný rozum? 

Nesleduj slepo každú radu, ktorú tvoja obľúbená fitnesska zverejní. Mnoho, najmä pretekárok, zdieľa informácie o svojej ceste. To však neznamená, že ak na otázku na instagrame odpovie, že prijíma denne 1500kcal, bude to dosť aj pre teba.
Tvoje telo je unikátne a pokiaľ chceš naberať či chudnúť, potrebuješ sa riadiť podľa mechanizmov v tvojom vlastnom tele. Pamätaj na rovnicu výdaju a príjmu. Študuj, zapisuj si a zisťuj o danej téme čo najviac. Počúvaj vlastné telo. Ber do úvahy to, že ťa žiaden fitness cieľ nemôže vyradzovať z bežného života.

Možno ti uniká postata

Nauč sa mať rada sama seba. Je to tvoje telo a to, čo s ním dokážeš je len a len na tebe. Jasne si spomínam na to, že po aktívnej bikinifitness kariére zdieľala hviezda bikini scény Olívia Pohánková príspevok, v ktorom povedala: „silná som už bola, teraz chcem byť rýchla“. Olívia sa po bikini kariére začala aktívnejšie venovať behu.
To, čo bude tvojou doménou, či sa staneš silnou, flexibilnou, esteticky vyzerajúcou, rýchlou, vytrvalou alebo najlepšou v triafaní puku do bránky, je len tvoje rozhodnutie. Ak zabiješ celý život tým, že budeš zameraná na to mať najplochejšie brucho, najväčší zadok alebo jesť „najčistejšiu“ stravu, všetko ti unikne.
Unikne ti krása zdravého životného štýlu, cvičenia a procesu, ktorý by mal vytvoriť človeka s dávkou zdravého rozumu, sebavedomia, kondíciou a zdravým telom. To, čo robíš, je len a len pre teba, pre tvoje telo a pre tvoju mentálnu pohodu, ktorá k zdraviu neodmysliteľne patrí. Netrýzni sa, neporovnávaj sa donekonečna s niekým iným.
Ak máš chuť na burger, daj si burger! Ak cítiš únavu, oddychuj! Neodopieraj si niečo len preto, že to nespravila tvoja obľúbená influencerka. Aktivity v našom živote by nás mali, predovšetkým, baviť a nie obmedzovať. Ak by bol bodybuilding ľahký, robil by ho každý - preto je v poriadku, ak nikdy nevystúpiš na pódium alebo sa nestaneš fitness influencerkou. Podstatné je, aby bolo tvoje telo zdravé.

Udržateľne

Udržateľný životný štýl by mal byť to podstatné. A pravdepodobne to ani slečna, ktorú už roky sledujem, nedosiahla. Osobne si myslím, že jej musíme uznať, že nám ukázala kam ďaleko môže fitness zájsť. Keď sa pokúsime vcítiť do jej kože a predstavíme si veľký apetít, ktorý má, nemôžeme jej mať za zlé, že to chcela zastaviť. Že chcela zastaviť svoj hlad, chcela konečne cítiť sýtosť a ďalej sa netýrať.

Komplexné zhodnotenie tohto rozhodnutia, celého sveta fitness na sociálnych sieťach a jeho filozofie už nechám na vás.

Rozdiel medzi bodybuilding a fitness?

Bodybuilding ... v našom ponímaní je zložitý a časovo náročný proces, v priebehu ktorého sa primárne dosahuje rast svalovej hmoty (hypertrofia), sekundárne aj jej tvarovanie do finálnej, očakávanej podoby (vďaka úbytku podkožného tuku) prostredníctvom:

  • cieleného využitia špecifického silového/odporového tréningu ... napr. s využitím hmotnosti vlastného tela, expanderov a gumových pásov, jednoručných a veľkých činiek, špeciálnych strojov so záťažami atď.
  • špecifickej úpravy stravy ... zvýšený príjem bielkovín a energetických zdrojov, v prípade potreby užívanie vhodných doplnkov výživy, vitamínov, minerálov atď.
  • dodržiavaním pravidelného režimu ... počas ktorého sa dbá nielen na pravidelnosť/sústavnosť v tréningu, ale aj na regeneráciu, dostatok spánku a aktívne formy odpočinku

Jedná sa teda o posilňovanie z estetických dôvodov (a doplnené o ďalšie podporné zložky), cieľom ktorého je súťaženie. Vrcholom snaženia v bodybuildingu je (v prípade dosiahnutia stanoveného cieľa) súťaženie v niektorej z národných, alebo medzinárodných federácií, v súťažných nomináciách členených do hmotnostných, alebo výškových kategórií. Súťažné nominácie sa vzájomne odlišujú nielen názvom, ale aj hodnotiacimi kritériami, ktoré dávajú väčšiu/menšiu výhody tým, ktorí majú na to vhodný typ postavy tzv. somatotyp. Príklady?
Ak má prirodzene krásne dievča dlhé nohy, štíhly pás, úzke boky (s guľatým zadkom), širšie pliecia a celkovo menej svalovej hmoty (aj kvôli tomu, že sa silovým tréningom venuje krátko), môže súťažiť v bikinifitness. Ak má však krátke nohy, masívne stehná a aj masívnejší zadok, vhodnejšia pre ňu bude (zrejme) nominácia wellness fitness. Proporcie s výrazným rozdielom medzi šírkou pliec a pásu, s osvalenými plecami a chrbotm, s dlhými a zároveň svalnatými stehnami dáva predpoklad pre súťaženie v bodyfitness. Proporčnosť podobná ako v prípade bodyfitness, ale s výrazne väčšou celkovou muskulatúrnosťou je predpokladom pre úspešné súťaženie v nominácii women´s physique. Typ postavy (nazývaný somatotyp; soma = po grécky telo) teda jasne naznačuje, kde by mohli byť dievčatá a ženy úspešné. V prípade férového rozhodovania. A platí to aj o mužoch.

Fitness ... v našom ponímaní je kondičná forma bodybuildingu (tzn. bez súťažných ambícií). Je to takmer rovnako zložitý proces, ako v prvom prípade, pri ktorom sú cieľmi tvarovanie a úprava telesných proporcií (tzn. opäť posilňovanie z estetických dôvodov), ale často aj podpora zdravia, eliminácia dôsledkov starnutia a uchovanie si vitálnosti vo vyššom veku.



Reklama

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!