Pravda o superpotravinách 1. časť

Superpotraviny- toľkokrát skloňovaný pojem, ktorý je však pre mnohých nejasný. Aká je teda pravda o superpotravinách zistila Barbora LABUDOVÁ. 

V dnešnej dobe sa s nimi akoby roztrhlo vrece. Superpotraviny dnes nachádzame nie len v Bio potravinách. Po tom, ako sa v posledných rokoch zvýšil dopyt po týchto „prírodných zázrakoch“, sú voľne dostupné aj vo veľkých obchodných reťazcoch. Každá reklama hovorí o ich blahodarných účinkoch, aká je však pravda o superpotravinách?

CHIA SEMIENKA

Chia semienka zažili najväčší boom už pred pár rokmi. Je takmer pravidlom, že sa všetko, čo má na obale napísané „obsahuje chia semienka“, predáva na dračku. Sú tieto semienka naozaj zázrakom z prírody?
Chia boli superpotravinou dokonca už v minulosti. Názov týchto maličkých jadier vznikol zo slov chiabaan, čo v mayskom jazyku znamená ,,posilnenie“ a aztéckeho chian, čo v preklade znamená ,,mastný“. Používali sa dokonca ako obchodná mena kvôli ich cennosti. Aké benefity majú pre naše telo?

  • Posilnenie/ využitie energie – prečo sa v súvislosti s touto superpotravinou hovorí o posilnení tela? Chia má totiž vplyv na reguláciu cukru v tele. Vďaka chia semienkam dokážeme spracovať sacharidy omnoho efektívnejšie, preto majú na telo v malej miere energetický účinok.
  • Veľké množstvo vlákniny – obsahujú veľké množstvo rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny, sú teda veľmi efektívne pri problémoch s tráviacim traktom. Len 2 lyžice chia obsahujú takmer polovicu množstva, ktoré by ste mali počas dna prijať. Sú bohatšie na vlákninu ako pšeničné otruby či quinoa.
  • Široké spektrum vitamínov – chia obsahujú vitamíny C, E, vitamíny skupiny B a veľké množstvo antioxydantov, nie však vo veľkom množstve.

Kade-tade na stránkach, blogoch a pod. nájdete 7 riadkov zapísaných benefitmi, ktoré nám chia prinášajú. Nie je to však celkom tak. Pozrime sa na tie, ktoré nie sú celkom pravdivé:

  • Sú najbohatším rastlinným zdrojom omega-3 mastných kyselín – áno, je to pravda. Aj malé množstvo chia semienok obsahuje veľa omega-3 mastných kyselín, pre nás však nie je táto informácia taká podstatná. Prečo? Chia obsahujú omega-3 vo forme kyseliny ALA. Naše telo potrebuje na správne fungovanie inú formu omega-3, ktorú získavame zo živočíšnych zdrojov. Telo síce po prijatí ALA dokáže uskutočniť látkovú premenu na takú kyselinu, ktorú dokáže využiť, vie jej však spracovať len veľmi malé množstvo. Z toho dôvodu môžeme povedať, že informácia o omega-3 je v prípade chia pre ľudí bezpredmetná.
  • Obsahujú veľké množstvo bielkovín – už predošlý stĺpec hovorí v súvislosti bielkovín v chia a ich využiteľnosti pre ľudské telo. Neobsahujú esenciálne kyseliny a navyše, vôbec neobsahujú skutočne veľký podiel bielkovín. Ak by sme priemerne prijali za deň dve polievkové lyžice chia, prijmeme v nich len 4g bielkovín.

Chia sa dokonca v niektorých prípadoch neodporúčajú konzumovať a to vtedy, ak..

  •  ..máte nízky tlak – chia semienka znižujú tlak. Náhle zníženie tlaku môže byt veľmi nebezpečné a spôsobiť závrate/ iné nepríjemnosti.
  •  ..máte srdcové problémy alebo beriete lieky na riedenie krvi – chia spôsobujú riedenie krvi. Môžu tak znížiť efektívnosť liekov, ak nejaké užívate v súvislosti s týmto problémom.
  •  ..trpíte cukrovkou – kvôli podpore premeny sacharidov na energiu nie sú pre cukrovkárov veľmi vhodne.
  •  ..je čas večere – vo večerných hodinách sa konzumácia chia neodporúča. Môžu vám totiž spôsobiť problém so zaspávaním.

Verdikt? Chia semienka rozhodne patria k potravinám, ktoré sú nášmu telu prospešné, treba ich však brať s rezervou. Po zvážení všetkých plusov a mínusov samy zistíte, že v skutočnosti nejde o žiaden prírodný zázrak.

MATCHA TEA

O tomto zázračnom čaji ste zaiste už počuli. Mám pocit, že táto superpotravina zažíva boom aktuálne teraz – všade na sociálnych sieťach na mňa vyskakujú reklamy o tomto zázraku, ktorý má byť adekvátnou náhradou kávy. Matcha je vlastne 100%ný zelený čaj rozomletý na jemný prášok. Pri jeho výrobe nedochádza k žiadnym chemických zásahom, farbeniam a pod. Objavenie tohto čaju siaha vraj až 5 tisíc rokov do minulosti. V číne ho bol považovaný za liek, preto sa z neho začal robiť prášok.

Poďme sa pozrieť na benefity Matcha čaju:

  • Povzbudivé účinky – vo všeobecnosti vieme, že sa zelený čaj považuje za kávu bez obsahu kofeínu. Jedno vrecúško Matcha čaju obsahuje toľko mikroživín, koľko obsahuje 10 vrecúšok zeleného čaju.
  • Obsahuje veľký podiel antioxidantov – v Matchi sa nachádzajú najmä katechíny, ktoré výrazne zrýchľujú metabolizmus – len dve „porcie“ Matcha tea vám denne zabezpečia odporúčanú dávku antioxidantov.
  • Pomáha znížiť hladinu cholesterolu a cukru v krvi – v Matcha čaji sa nenachádza žiaden cukor.
  • Obsahuje L-theanín – ide o aminokyselinu, ktorá sa nachádza výlučne v zelenom čaji. Podporuje koncentráciu, pocity pokoja a pohody, dobrú náladu, eliminuje pocity úzkosti a stres.
  • Priaznivo ovplyvňuje spaľovanie tukov – je to naozaj tak, aj keď sme boli pri tomto bode trošku skeptické. Viacero výskumov potvrdilo, že Matcha čaj podporuje funkciu metabolizmu a spaľovanie tukov. Práve preto je zelený čaj častou súčasťou zloženia rôznych spalovačov.
  • Detoxikačný účinok – Matcha čaj obsahuje niekoľkonásobne viac chlorofylu, čo okrem sýtej zelenej farby spôsobuje elimináciu chemických zlúčenín v tele.

V spojení s Matcha čajom by sme len ťažko hľadali nejakú kritiku či nežiadúce účinky. Niektorým ľudom by mohla vadiť jeho špecifická chuť či dostupnosť – v porovnaní s inými čajmi je Matcha drahší. Môžete ho vypiť koľko chcete, horúci či studený, aj niekoľkokrát denne. Ak patríte práve k tým, ktorí majú s jeho chuťou problém, aj pre vás je tu niekoľko možností. Matcha je voľne dostupná v práškovej forme, ktorá sa dá použiť do varenia/pečenia. Na internete zaiste nájdete aj recepty, ktorých základom je práve táto superpotravina. Zakúpiť sa dá aj vo forme tabliet ako výživový doplnok.

Verdikt: nemožno uviesť žiadne výrazné mínusy ani nežiaduce účinky. Preto môžeme len konštatovať - ak ste tak ešte neurobili, určite po nej siahnite.

ZELENÁ KÁVA

Mnohí si túto superpotravinu mýlia práve s vyššie uvedeným Matcha čajom. Tieto superpotraviny síce majú spoločnú farbu, ide však o úplne iné plodiny. Zelená káva sa nevyrába z listov čajovníka, ide o spracovanie kávových zŕn. Zatiaľ, čo sa klasická hnedá káva spracuje zomletím pražených zŕn, zelená káva vzniká zomletím surových zŕn kávovníka. Tieto zrná teda obsahujú oveľa viac prospešných látok, ako tie pražené. Účinky zelenej kávy na naše telo:

  • Povzbudivé účinky – spôsobuje to, samozrejme, kofeín, ktorý sa nachádza v zelenej káve v rovnakom množstve ako v klasickej – presne množstvo sa líši od odrody zŕn.
  • Obsahuje vitamíny a minerály – na rozdiel od hnedej, praženej kávy, obsahujú prírodne zrná kávovníka vitamín C, E, železo, vápnik, selén a antioxidanty. Vďaka nim dokonca spomaľuje prejavy starnutia (najmä vrásky).
  • Podporuje proces chudnutia – rovnako ako zelený čaj, aj zelená káva podporuje chod metabolizmu. Táto superpotravina však v spojení s chudnutím prináša aj iné benefity: podporuje a urýchľuje spaľovanie tukov a znižuje chuť do jedla. To je spôsobené tým, že zelená káva obsahuje kyselinu chlorogénovú, ktorá okrem iného spomaľuje uvoľňovanie cukrov v krvi.

Pravidelná konzumácia zelenej kávy sa neodporúča:

  • Tehotným ženám a deťom – tak, ako pitie akýchkoľvek iných kofeínových nápojov.
  • Alergikom a diabetikom – zelená káva znižuje vstrebávanie cukrov v krvi, čo by najmä cukrovkárom mohlo spôsobiť značné nepríjemnosti.

Cena zelenej kávy sa pohybuje vyššie ako cena klasickej kvalitnej kávy, najmä kvôli jej benefitom. Pri výbere dbajte na odrodu a kvalitu kávy. Ak nie ste znalcom, isto pomôžu recenzie. Voľne dostupné sú celé zrná, pomletá káva, ale aj tablety, ktoré obsahujú 100% nepražené kávové zrná.

Verdikt: pozor na overrating v spojení s chudnutím. Napriek tomu, že má povzbudivý účinok pri chudnutí, ide len o malý vplyv, ktorý vám môže proces chudnutia uľahčiť. Na dokonalé telo však treba kalorický deficit a pohyb, ale to, dúfam, už dávno dobre viete.

KURKUMA

Kurkuma je známa ako oranžový prášok, ktorý sa pripravuje z koreňa indickej rastliny kurkumovník dlhý. Nazývajú ju aj indický šafran, čo vypovedá o vzácnosti rastliny. Najmä v poslednom čase sa kurkume pripisujú liečive a zázračné účinky. Okrem konzumácie sa stretávame aj s používaním v kozmetike, ako súčasť rôznych vitamínových pleťových masiek a pod.

V indickej ayurvede sa kurkuma používala na liečbu rôznych ochorení pečene. Pozitívne a liečive vplyvy na ľudské telo sú však širšie. Aké benefity nám prináša?

  • Protizápalový účinok – v kurkume sa nachádza antioxidant kurkumín, ktorý je jeden z prírodných protizápalových látok. Okrem iného posilňuje aj imunitný systém. Výskumy ohľadom tohto účinku kurkumy boli síce uskutočňované, no na malej vzorke ľudí. Nemožno povedať, aké množstvo kurkumy by spôsobilo rovnako silný účinok ako protizápalové lieky ako napr. ibuprofen.
  • Pôsobí proti bolesti – v indickom liečiteľstve je bežne používaná proti bolesti krku, zubov, či dokonca pri riešení problémov so ženským hormonálnym cyklom (údajne zmierňuje prejavy PMS, tento účinok však nie je dokázaný).
  • Podporuje prekrvenie organizmu – tento bod je benefitom najmä pre ľudí, ktorí trpia ťažkosťami zrážanlivosti krvi. Kurkuma môže pomôcť predísť vzniku zrazenín (trombóze).
  • Znižuje cholesterol
  • Pomáha predchádzať ochoreniam srdca
  • Uľahčuje trávenie – je vedecky dokázané, že pravidelná konzumácia kurkumy pomáha liečiť tráviace ťažkosti, pomáha pri črevnom zápale a priepustnosti čriev. Aktuálne sa dokonca skúma ako liek na syndróm dráždivého čreva.
  • Upokojuje drobné zapálené poranenia – môže pomôcť pri ošetrení rezných rán, iných typov jaziev a je vhodná tiež na zapálené hormonálne akné. Vyrábajú sa z nich rôzne pleťové masky, ktoré naozaj pomôžu lokálne vyliečiť zápal. Pozor však na čas, ktorý necháte masku pôsobiť – kurkuma totiž farbí!

Pri kurkume síce nemožno spochybniť ani jeden z jej liečivých vplyvov na ľudské telo, môžeme však upozorniť na niekoľko nežiaducich účinkov:

  • Podráždenie tráviaceho traktu – látky, ktoré za normálnych okolností pomáhajú s trávením, môžu u niektorých ľudí s citlivým žalúdkom spôsobiť silné podráždenie. Rovnaký účinok prichádza v prípade veľkého množstva prijatej kurkumy. Počas vykonávania výskumu museli niektorí testy opustiť práve kvôli silnému podráždeniu žalúdka. Kurkumovník spôsobuje stimuláciu žalúdka ku tvorbe žalúdočnej kyseliny. To je dôvod, prečo vás môže po konzumácii kurkumy páliť záha.
  • Zriedenie krvi – ľudia, ktorí užívajú rôzne medikamenty na zriedenie krvi a tiež na krvný tlak, by sa mali kurkume oblúkom vyhnúť. Okrem iného tiež znižuje krvný tlak.
  • Môže vyvolať kontrakcie – konzumácia kurkumy sa neodporúča ženám vo vysokom štádiu tehotenstva. Kvôli vplyvom na hormonálny cyklus vraj môže stimulovať kontrakcie, muselo by však ísť o veľké prijaté množstvo kurkumy, aké sa väčšinou nachádza v rôznych výživových doplnkoch.
  • Vyvolanie alergických reakcií – alergici na kari a iné korenisté potraviny by sa mali mať na pozore aj pri konzumácii kurkumy.

Čerstvá kurkuma sa používa olúpaná a nakrájaná, sekaná či strúhaná. Koreň kurkumy však nie je bežne dostupný v každom obchode. Pridáva sa do nakladanej zeleniny aj ako konzervačný prostriedok. Najlepšie dostupná forma kurkumy je sušená ako korenie. Okrem kurkumy sa pridáva tiež kajenské korenie, rasca, koriander, pískavica a i. Liečivé účinky kurkumy sa totiž znásobujú pridaním ďalších korenín. Dnes si už môžete vybrať aj rôzne doplnky výživy obsahujúcich kurkumu, ktorými zvýšite jej prijaté množstvo.

Verdikt: kurkuma sa zdá byť skutočným prírodným zázrakom. Ak trpíte nejakým problémom, s ktorým by vám kurkuma mohla pomôcť, rozhodne siahnite po doplnkoch výživy a užívajte ich na dennej báze. Je to naozaj všeliek.

Pokračovanie čakajte v druhej časti článku.



Reklama

Tatiana KOŽUCHOVÁ - urobme si fitnessburger!

Úspešná fitnesska vám ukáže, ako navariť chutné jedlo vhodné aj pre bikinifitnessky. Dnes to bude fitnessburger! Videoklip!

Postup premeny - zo 77kg vážiacej maminy bikinifitnesska

Ukážeme vám, ako sa aj vy môžete zo 77kg vážiacej maminy zmeniť na úspešnú bikinifitnessku!

Poznáte SAKFST pravidlá platné pre bikinifitness?

Chystáte sa súťažiť v nominácii bikinifitness? A poznáte pravidlá? Popis - úvodná informácia!